2013.03.06. 17:45, Zsuzsi
Ha lesz egy Vasember 4.?
RDJ: Nem tudom.
A film több improvizációt tartalmaz, mint a korábbi Vasemberek?
RDJ: Kétszeresen. Próbáltuk megkeresni az utat, miközben volt egy lehetőségünk, hogy a Bosszúállókra építsünk. Volt egy csomó amatúra, és rengeteg dolog, amivel nekünk kellett foglalkozni, amennyit csak tudtunk, mint hogy „Mit fogunk pontosan csinálni?”, vagy „Mit fogunk pontosan mondani?”. De volt egy csomó „Mit csináljunk harmadszorra?” vagy „Hogyan végezzük mindezt?”. Mire Shane teljesen összehangolódott Drew Pearce-el, az ívek, a fordulatok, az aktusok, a témák, és minden a történetben megmaradt, ami csodálatos. Tényleg így történt. Csak egy megfelelő méretű homokón múlt az egész, de van benne néhány újfajta trükk építészetileg. Csak ezt az utat Shane írja, tudod? Semmi sem önkényes. Minden szó visszautal a történet előbbi részére. Ez a legnehezebb dolog, hogy megpróbálsz megragadni valamit, miközben már forgatjátok. Igaz, én tisztelem őt annyira, hogy nem tisztelem a mindennapi írásait. Én csak nézem a nap elején a jeleneteket, és rájövök, hogy ez így jó. Volt egy csomó hívás a lapon. Úgy hívom őket, hogy három-darab. Mindenből három darab papírt nyomtatott. Egy kiváló író legyen bosszantó, de én csak így voltam kondicionált. Kapok egy jó forgatókönyvet, és megy, hogy „Ez jó! Úgy értem, nem fogunk menni forgatni, de…”
Az események a Bosszúállókra épülnek
RDJ: Nos, tennünk kellett valamit, tudod? Azt gondoltam: „Hát nem furcsa, hogy volt neki ez a tapasztalat? És miért volt hirtelen New York-ban a nyáron?” Tudjuk, hogy miért volt ott. Stark torony. De mit csinált igazán? Azt akartam, hogy menjen haza, és azt gondoltam, hogy „Mi van ha valami történik velünk? Vajon nem botlunk meg egy kicsit?”. Akkor azt gondoltam, hogy ez a 21. századi valóság, és az egyfajta csodabogár korszellemű Amerika és a terrorizmus generálta, és hozta létre mindazt a furcsa dolgot, ami a világon van. Mindig azt akartuk, hogy Tony és Rhodey legyenek ezen a helyen, két mérföldre onnan, ahol a házát Neptun Net-nek hívják a PCH-ban. Nagyon szerettem volna őket látni leparkolni egy motorkerékpárral. Ők belül csak két srác. Nem is tudom, mi történne, ha Neptun Net lenne. Van rá engedély. Ez olyan, mint amikor mondja, hogy „Menjünk forgatni Spago-ba!”. Én meg: „Valóban? Meg tudná kérni őket?”. Azt akartam, hogy legyen az a fajta érzékenysége, amit Shane meg is tett. Egyszer ketten ültünk a kanapén, és martinit ittunk. Én mentem „Martini? Tarts ki most!”, erre ő „Jól van. Csak ül a kanapén. Pepper jön haza. Ott van”. Ezek az ikonikus képek Shane-é és az enyémé voltak. A stúdiónak és Kevinnek (Feige) azonos része volt. Kiderült, hogy igazán meglepő, szórakoztató, ugyanakkor nagyon mély és jó film.
Downey szerint a Vasember 3. az alapköve a további Marvel filmeknek
RDJ: Igen, több mint az előző három. Úgy tűnik, hogy nagyon gátlástalan. Szerencsére Shane, és az összes többi kreatív és én kirobbantottunk egy történetet. Azt gondoltuk: „Menjünk vissza Tonyhoz és Pepperhez”. Az is nagyon jó, hogy Happy visszajött. Jon (Favreau) annyira jó volt. Ott állt a forgatáson, és megépítették a műhelyt. Azt monda, hogy „Csak annyit kell tenned, hogy hozol egy öltönyt, és szórod a vicceket. Ez nagy lesz”. Ő tényleg szerves része a történetnek. De az is igaz, hogy ez egy Tony utazás, ahol A-tól Z-ig üldözi a rosszfiút. Ez a rosszfiú olyan, aki elhívja őt olyan helyekre, ahol addig sosem járt, és talán ez az, ami a legvonzóbb Shane-ben. Azt mondta: „Szeretném látni, ahogy összetörik Amerika közepén. Szeretném látni néhány gyerekkel, akik nem hasonlítanak rá, de még csak Vasemberre sem”.
Joss Whedon-t a munka közepén hozták. Itt van, hogy mit gondol Downey arról, hogy mit adott a filmnek.
RDJ: Azt hiszem, hogy amit adott, az lendület. Ez egy kettős dolog. Hoz egy soha nem látott részt, ami egyfajta pihenést ad, majd te is követed. Rengeteget hozott nekünk. Rengeteg kényelmet adott, és szép összegét a szorongásos teljesítménynek. (nevet)
Az, hogy a Bosszúállók sikeres lett, emeli a lécet a Vasember 3-nál
RDJ: Ismét vannak emberek, akik furcsán okosabbak, mint én, és ezeket a határozatokat adják. Az a vicces, hogy a Vasember 3-nak sokkal kisebb a mesemondó stílusa, de ezt személyesen érzem, mert nem vagyok a hegytetőn Thoral és Lokival Clevelandben. Úgy értem New York-ban. Nincs Fekete Özvegy, és a többiek. Minden másodpercében és akciójelenetében benne vagyok a filmnek. Még soha nem csináltam ennyi akciót az életemben. A hatály nagy, igazán nagy. Ismét azt hiszem, hogy az a Marvel szándéka, hogy szembeszálljon a várakozásokkal. Ne csak úgy kezeld a dolgot, hogy elindulsz, és kapsz egy big bang-et 11-kor. Nem lenne jó folytatása a Bosszúállóknak.
Robert összehasonlítja a rendezői székben az új Shane Black-et a régi Jon Favreau-val.
RDJ: Nagyon hasonlóak. Az nem működik, hogy az egyik nem érné el a másikat. Jon és én kiragadtunk számos jelenetet Shane-nek, amikre ő visszautalt. Jon hihetetlen érzetét kelti egy showman-nek, míg Shane inkább egy kicsit magába húzódó. Például, voltunk egy éjszakai forgatáson, és ő csak átfutott dolgokon. Elkapta valamiért a fejét, és kificamította a vállát. Csak ült, és mi mondtuk, hogy „Nos, kéne egy sürgősségi jármű, mire ő: „Csak két jelenet! Én maradok, maradok!”. Én meg csak mondtam, hogy „el kell menni a kórházba”. Jon nagyon sima, míg Shane –akárcsak én- néha kicsit tüskésebb. De mindannyian megváltoztunk. Ott van Jon, aki célzásokat rakott az első Vasemberben, és ott van Jon, aki elkészítette a másodikat, és ott van Jon, aki megtette mindazt, amit megtett. Nagyon boldog vagyok, hogy történtek változtatások, hogy Shane kicsit felfokozta ezt, ami csodálatos lehetőség volt. Engem már csak az is megnyugtatott, hogy senki sem szenvedett kárt, beleértve magát a filmeket és a franchise-t. Jon és az én irodám egy utcányira van egymástól. Shannel még mindig beszélünk. Ez egy szép kapcsolat, tudod? Ismét azt hiszem, hogy ez a végrendelete Kevinnek, és a többi központinak a Marvelben. Ők nagyon, nagyon körültekintően hozzák meg a döntéseket.