2013.03.11. 13:26, Zsuzsi
Kíváncsi vagyok rá, hogy a sztori mégis hogyan állt össze? Mennyire egyezett a kezdeti elképzelés a végeredménnyel?
Feige: Shane-nel 2011 tavaszán kezdtünk találkozgatni, az Amerika Kapitány utómunkái közben konzultáltunk. Volt néhány alap építőelemünk, amit mindenképpen szerettünk volna belerakni, egy Tony Stark központú történet, szerettük volna szétrombolni az életét, és megmutatni, hogy hogyan boldogul egy kemény ellenféllel a páncélja nélkül, egyfajta metaforája lett ez az első részben látott barlangos résznek. Ez volt ami megmaradt a kezdeti tervekből, és így jött a képbe Shane is. Ha azt mondtuk volna, hogy kapcsolódjon a film a Bosszúállókhoz, és besétálna Nick Fury meg ilyenek, nem hinném hogy Shane-t érdekelte volna. De az, hogy mélyebbre ásunk Tony Stark személyiségében, megismertetjük azt a közönséggel, ez nagyon tetszett neki.
Miközben ezt csináljátok, el is kell hintenetek apró elemeket a rajongóknak, hogy beleillesszétek a nagy egészbe a filmet. Tudnátok beszélni róla, hogy hogyan találjátok meg az egyensúlyt?
Black: Úgy gondolom, hogy a rajongói bázis legyen a Marvel dolga. Az enyém az, hogy magam is egy legyek közülük, és már nagyon kicsi korom óta az vagyok, tehát nekem egy élmény örömet szerezni a fanoknak. Számomra mindig is az volt a legélvezetesebb, fogni egy ellenséget a képregényből, és azt egy kicsit realisztikusabban bemutatni, úgy, hogy megmaradjanak a jellegzetességei, de még is más legyen. Mint a Joker a Sötét Lovag mozikban, az már nem az a Joker, akit a képregényekből megismertél, még is föl lehet ismerni. „Hű, milyen kreatív formája a Joker karakterének feldolgozására”, ez mozgatott minket, hasonlóan szerettünk volna tenni mi is. Nem akartuk, hogy egy rasszista, sztereotipikus karakterként jelenítsük meg, így átalakítottuk egy kicsit, hogy tökéletesen passzoljon ebbe a világba, és mégis megmaradjon a képregényes jellege.
A rövid bejátszásból az is kiderült, hogy milyen karizmatikus figura Mandarin, a kezében tartja a médiát is, azon keresztül is irányít. Tudnál mesélni róla egy kicsit?
Black: Nem szeretném letörni a lelkesedéseteket, de itt nem az űrből származik az ereje. A gyűrűk csak egyszerű gyűrűk, csak hatalmi jelképek, nincs szupererejük. Sun Tzu-t, harci taktikákat tanulmányoz, mindenféle sárkányos, kínai szimbólumokkal veszi körbe magát, ezzel akarja megmutatni, hogy egy nem hétköznapi terroristával állnak szemben az ellenségei. Nagyszerű stratéga, ugyanakkor nem riad vissza attól sem, ha neki kell a kezébe vennie a dolgok alakulását, ráadásul egy csapat olyan harcossal vette körül magát, akiket egy dolog kapcsol össze: Amerika utálata.
Érdekes, mert az előző Vasembereknél az volt a zseniális, hogy mennyire „földhöz ragadt”, mennyire „realisztikus” volt az a világ, most pedig, miután az egész Marvel univerzumot össze kell kapcsolni, istenekkel Asgardból, űrlények, meg egyéb fantasztikus elemekkel, a Vasember megmarad ugyanolyan „földhöz ragadtnak”. Van valami egyensúly a kettő között ebben a filmben?
Feige: Igen, valahol ebben szerettük volna összekötni a Bosszúállókkal, belevinni az abban történtek kihatását Tony Stark karakterére. Mert ő egy „realisztikus” világból jön, azt hiszi ő a világ közepe, mindent látott már, erre űrlényekkel kell harcolnia, egy istennel kerül szembe, aki a kalapácsával a földbe döngöli őt, beszélget egy emberrel, aki 1945-ből érkezett. Nem véletlen, hogy az elején azt láthatjuk, hogy Tony a páncéljával foglalkozik, sokkal inkább szereti ha rajta van. Ez a film kicsit arról is fog szólni, hogy mennyire találja meg magát a ruha nélkül.
Black: Számára nagyon sokat jelent a Vasember ruha, amiben gyakorlatilag akármit végre tudott hajtani amit akart. Most, amikor elveszíti a páncélt, rájön, hogy ő is csak egy ember.
Feige: Nézd csak meg a Bosszúállókat, abban egy csomó ilyen világok közötti elem van, és az a fontos, hogy ezekre érzelmileg hogyan reagálnak a karakterek. Ahogyan például Tony megéli ezeket az eseményeket, az nagyon valóságos, és ha ebben nem is hasonló lesz, de az utó hatásait érezni majd rajta. Úgy dolgozza majd föl ezeket, ahogyan még nem láthattatok szuperhőst.
Black: Az is érdekes, hogy ha elgondolkozol azon, hogy mi lenne, ha az egyik ilyen szuperhős film a valóságban játszódna, hogyan reagálna az az ilyen eseményekre. Most már közre játszik az a tudat is, hogy istenek léteznek, kinn egy másik világban. Mert ha az első filmben a barlangban betoppant volna Thor, akkor mindenki csak nézett volna, hogy „mi a franc?”, nem lett volna semmi értelme. De most, hogy tudjuk, hogy létezik Thor, hogyan gondolkozik főhősünk?
Mikor csatlakoztál be a munkába? Mennyi ötlete volt már akkor a Marvelnek, hogy hogyan is kéne kinéznie a filmnek? Illetve felmerült-e bennetek az, hogy nem tudjátok megugrani a Bosszúállókat, rögtön azután?
Black: Ezt ők mondták nekem. Az volt az első találkozónk alapja, hogy nem nyújtózkodunk tovább, mint ameddig a takarónk elér.
Feige: Elég botorság lett volna ezt tenni. Nincs rá szükség. Shane már nagyon korán bekapcsolódott a projektbe. Mégegyszer: az volt a kezdeti célunk is, hogy Tony életét „leromboljuk”, hogy megmutassuk mire képes a kütyüi nélkül. Nem akartunk semmiféle közvetlen kihatást a Bosszúállókból, azoknak egyszerűen csak a következményei vannak benne mellékesen. Szerettük volna, ha lenne benne egy rejtély, amit Tonynak meg kell fejtenie. Ennyi volt, és ezt Shane és Drew megvalósították.
Korábban beszélgettünk Roberttel arról, hogy az első két filmnél is volt, hogy előállt egy ötlettel, egy frappáns beszólással a forgatókönyvbe, ez itt mennyire volt így?
Black: Nos, volt némi ráhatása, tehát megvoltak a párbeszédek, a poénok, és amikor volt egy kis időnk forgatás közben, akkor elmondhatta az ötletét, ha tudott esetleg valami odaillőbbet, egy kis pluszt hozzárakni. Volt persze olyan is, amikor nem fogadtunk el valamit.
Láthattuk, hogy új páncélja van Vasembernek, a Mark 47, és az Iron Patriot is feltűnt. Tudnál kérlek beszélni róla, hogy hogyan kerültek bele a scriptbe, és mit tesznek hozzá?
Feige: Igen, tudod láttunk a Bosszúállókban 7, vagy 8 ruhát, és ebben akartuk hogy összpontosuljanak. Ez is egyfajta hatása a Bosszúállóknak a filmre, egy még jobb ruhát készített. Az Iron Patriotnak is valamennyire van köze hozzá, ez egy kormányzati változata a War Machine-nek, mivel az Egyesült Államok kormánya ezt lépte válaszul a Bosszúállók eseményeihez, mivel akkor egy csapat szuperhős mentette meg New York-ot, nem a kormány, ezen szeretnének változtatni, szeretnének egy saját hőst. Be akartuk mutatni Rhodey kétirányú hűségét, a barátja, és az országa felé.
Ha már itt tartunk, meg kell kérdeznem, mik is azok az „űr páncélok”, amikről játékfigurák is készültek?
Feige: Hát, tudod nekem gyermekkoromban volt egy pár „Jungle Attack” Batman figurám, és nem emlékszem, hogy lett volna ennek valami következménye (film szempontból).
Amit láttunk, az Air Force One benne lesz a teljes előzetesben is, honnan jött az ötlet, és milyen volt azzal dolgozni?
Black: Izgalmas volt vele dolgozni. Már korábban is szerettük volna Drew-val, és én szerettem volna ha van benne valami olyasmi, hogy az emberek zuhannak a levegőben, Vasembernek pedig meg kell őket mentenie. A kihívás abban volt, hogy azt mondtuk „nagyon jó lenne ezt megcsinálni, de nem akarunk zöld háttér előtt forgatni, nem dobhatnánk csak ki a színészeket egy repülőből?”, mire a válasz persze az volt, hogy „Nem, az elég etikátlan lenne”. De aztán felvettük a kapcsolatot a Redbull szabadesés csoporttal, akik elvállalták, hogy kiugranak a repülőből, az ejtőernyő táskáikat pedig digitálisan eltüntetjük.
Feige: Majdnem egy hétig forgattuk, egy nap legalább 8-10 ugrást csináltunk, nagyszerű volt! De a legjobb az egészben az, hogy Tony hogyan reagál erre. Mint ugye a trailerben is hallhatjátok, amikor megkérdezi Jarvist „Mennyi ember van?” „13” „És mennyit bírok el?” „4”. Szóval, mit fog ilyenkor tenni?
Nagyon hatáskeltő az a jelenet a trailerben, mert amikor azt meglátja az ember, azonnal látni akarja, hogy mi is lesz a végkimenetel.
Feige: Helyes.
Az egyik védjegye a Marvel filmeknek, kezdve a Vasemberekkel, hogy mindig van egy stáblista utáni jelenet, amivel utaltok valamire, elővezetitek a következő részeket, összekapcsoljátok más Marvel filmekkel. Az Első Fázisnál nyilván szükség volt erre.
Feige: Igen.
Ennek a segítségével építkeztetek. Ezt tovább fogjátok folytatni a Második, illetve Harmadik fázisban is?
Feige: Hát ez attól függ. Nem lennék abban a moziban, ahol akár csak 2 ember is marad, hogy lássa a stáblista utáni jelenetet, és közben nem történik semmi. Egy jó pár rajongó már megszokta, hogy maradnak a stáblista után, és kapnak valami pluszt, de ahogyan mondtad is, ennek célja volt. Az egész Vasember 3-nak a célja az lenne, hogy ezek a karakterek ismét el tudnak szakadni a Bosszúállóktól, és a saját útjukon tovább menni. De még egyszer mondom, nem szeretném azt, hogy fölöslegesen várjanak a rajongók a stáblista után.
Tudnál mesélni egy kicsit Drew Pearce feladatairól? Ő az író-társad, vagy csak ehhez kérted föl?
Feige: Drew-t már előbb fölvettük, mint Shane-t. Nem volt még rendezőnk. Drew Pearce csinált egy remek forgatókönyvet a ’Runaways’ című filmhez, amit végül nem valósítottunk meg.
Black: Jól hangzik.
Feige: Jó, hogy nem csináltuk meg, így legalább felkérhettük a Vasember 3-ra, mert egy csomó rendezővel találkozgattunk, de egyikük sem volt író-rendező. Amikor megtaláltuk Shane-t, rájöttünk, hogy ő a legtökéletesebb ember a feladatra, ráadásul író is volt. De nem akartuk csak úgy kidobni Drew-t, nem lett volna fair.
Black: Én ki akartam.
Feige: Na igen. Azt mondtuk, „Shane, nagyszerű, miért nem vállalod el? Egyébként van már egy írónk” „Hogy érted ezt?”, aztán átgondolta az egészet, morgott egy kicsit, de azután rendben együtt tudtak dolgozni.
Black: Igen, az elején azt mondtam „Oké, nem tudom miért vagy itt.”, erre ő azt felelte, „Gondolom, együtt kéne dolgoznunk”, és ez nem feltétlen a legjobb módja egy közös munkának [nevet]. De aztán amikor belevágtunk, összebarátkoztunk, és rájöttem, hogy nagyszerű megérzései és ötletei vannak, azóta is jól megvagyunk.
Feige: Néhány héttel később odajött hozzám Shane, és azt mondta: „Tudod, azt hittem, hogy Drew Pearce az ördög, akit azért vettél föl, hogy bosszants, de most már azt gondolom, hogy egy nagyszerű srác. Tényleg.”
Amikor elterjedtek a mobiltelefonok, a horror rendezőknek valamivel magyarázniuk kellett, hogy miért nem a mobilja csörög az áldozatoknak. Most, a Bosszúállók után nektek mi a kifogásotok rá, hogy Tony nem hívja csak egyszerűen a többi szuperhőst amikor bajban van?
Feige: Nagyon jó kérdés. Hogyha olvasol egy Vasember képregényt, nem töltik azzal az időt, hogy magyarázzák, hogy merre van a többi szuperhős. A közönség elfogadja, hogy vannak idők, amikor magukra vannak utalva, saját maguknak kell megoldaniuk a dolgokat. Szerintem a közönség ezt fogja érezni most is. Aztán Tony-nak a személyiségéből adódóan is inkább mindent elkövet, hogy maga oldja meg, mint hogy segítséget kérjen.
Tudja, hogy Phil Coulson él, és benne lesz a S.H.I.E.L.D.-ben?
Feige: Tony tudja-e? Nem.
Mióta legutóbb beszélgettünk, az utolsó nagy szenzáció a Galaxis Őrzőivel kapcsolatban, hogy James Gunn fogja rendezi a filmet. Mikor hallhatunk valami további info-t?
Feige: Nem tudom, mikor hozzátok le ezt a beszélgetést. Azt mondanám, hogy lesz néhány szereplőválogatásos hír az elkövetkezendő 3-4 hétben. Ez lesz a következő dolog, amit hallotok vele kapcsolatban. Június végén tervezzük, Londonban kezdeni a forgatást.
Sokunk nagy rajongója munkásságodnak, és nagyon izgatottak vagyunk, hogy ’megkaptad a Ferrari-nak a kulcsát’. tudnál mesélni róla, hogy milyen érzés most ezt a Vasember 3-at rendezni?
Black: Igen, megkaptam a kulcsot, de tudod hogy van ez, a tied, mehetsz vele pár kört, de nem csinálhatsz vele azt, amit akarsz.
Feige: Nem hiszem, hogy Shane tudja a különbséget a PG-13 és az R besorolások között. Azt mondanánk: „Shane, ezt nem teheted meg.” „Nem?” „Nem”.
Először volt olyan, hogy mondtuk neki: „Shane, ezt nem rakhatjuk bele.”, mire ő erősködött, és mondta, hogy a tesztvetítésig hagyjuk benne, de azok is azt sugallták, hogy jobb lenne kivenni.
Van valami más Marvel karakter, amivel dolgozni fogsz? Volt róla szó, hogy egy R-besorolású filmet készíthetsz, amiben talán már benne maradhatnak a durva jelenetek.
Black: Nem tudom, sokat gondolkoztam rajta, és szerintem egy csomó hőst fel lehetne dolgozni király módon. Akartam... de Quentin Tarantino lelőtte a poént a Djangoval. Mindig is azon a véleményen voltam, hogy az 1970-es Fekete Párducból lehetne egy csúcs filmet készíteni, a rasszizmust is beleszőve. De ez nem fog megvalósulni. A másik amit nagyon szerettem, az a Steranko időszakban Nick Fury története. De ezt sem nagyon tudnám megcsinálni, mivel már Samuel L. Jackson is 60 éves, és ő inkább már csak „patriarkális” szerepeket játszik. De akkor is, szerintem ezek a legjobb képregények.
Mi volt megvalósításban a legnagyobb kihívás a forgatás során? A repülős jelenet, ha más, esetleg el tudnád árulni anélkül, hogy elárulnál részleteket a történetből?
Black: A legnehezebb része az volt, hogy minden ami repül, ugye zsinóron lógott, és ezekkel dolgozni. Tehát például van, hogy egy fickó lóg a kötélen, akit eltalál egy láthatatlan tárgy, és úgy megoldani a mozgást, hogy minden stimmeljen. Tehát az utómunkák elég bosszantóak voltak számomra. A Durr, durr és csók-nál csak annyi volt, hogy „forgassunk egy akciójelenetet, ahol autók ütköznek, hol csináljuk?”, itt ez nem működik. Nem mondhatod, hogy oké, akkor most erről a toronyról leugrik, aztán az épület meg felrobban. A legnehezebb volt nekem, hogy láthatatlan dolgokkal kellett dolgoznunk, mert minden csak később kerül oda.
Feige: Még mindig nagyon sokat dolgozunk az effektekkel, előfordult olyan, hogy ülünk a stúdióban, órákat töltünk az effektezéssel, és Shane azt mondja, hogy „Hé, ez valóságosan néz ki! Nem gondoltam volna hogy ilyen jól néz ki.”, erre én: „Mégis mit gondoltál, mit csinálunk? Persze hogy nagyon jól néz ki!”
Black: Tényleg nagyon valóságosan néz ki minden, mintha csak a valóságban forgattuk volna. Nagyon várom már a végeredményt.